48 óra Tiranában – Legjobb útmutató a városhoz

Úti célok

Ha rövid, pár napos utazást vagy hétvégi kiruccanást tervezel, Tirana nagyszerű választás lehet! Mindent összeszedtem, amire szükséged lehet a tökéletes városnézéshez: gasztronómia, látnivalók és nevezetességek, helyi tippek és árak.

Amikor a vasfüggöny lehullott Európában, és az országok csak pislogtak a nyugati kapitalizmusra, Albániát különösen fel kellett rázni az addigi álmából. A kontinens legelszigeteltebb országának brutális történelme van, de végre kezd egyre vonzóbb úti cél lenni az utazók körében. Megmutatom, hogy én mivel töltöttem azt a 48 órát, amíg itt voltam!

Hogyan jutsz el Tiranába a repülőtérről

Amikor azt mondtam, hogy 48 órám volt a felfedezésre, kissé túloztam: valójában péntek délután 1 körül érkeztem, így maradt majdnem egy egész napom, plusz a szombat és vasárnap, mielőtt hétfőn elutaztam. Amint landoltam, egyből a buszok felé vettem az irányt.

Ezek különféle buszok és kisbuszok voltak, amelyek nem menetrend szerint közlekedtek; akkor indulnak, amikor megtelnek. Egy egyirányú jegy 400 lek (4 euró) kerül, amit akkor fizetsz, ha megtelt a busz.

Készülj fel arra, hogy mindenki, aki valamilyen szolgáltatást nyújt főként készpénzzel dolgozik, így ne lepődj meg, ha több köteg pénzt látsz egy-egy embernél. Gyakorlatilag minden készpénzben történik, ami azt jelenti, hogy ha nem tudod valaminek az árát, a sofőr/pincér/bárki előhúzza a megfelelő bankjegyet, és neked csak meg kell találnod ugyanazt a pénzt a pénztárcádban.

The view from Tirana, AlbaniaTirana kilátása

Egy órás utazás után értem a városba (ami lehet akár csak 35 perc is, ez nagyon forgalomfüggő), ledobtam a táskámat és elindultam. Az volt a tervem, hogy tájékozódom (ami nagyjából sikerült is — ez nem egy nagy hely).

Észrevettem, hogy aznap este valami focimeccs lesz, így találtam egy ígéretes sportbárt, hogy körbekérdezősködjek. Semmit sem tudtak róla, de találkoztam két angol sráccal, akik szintén meccsre akartak menni, így elmentünk együtt.

A KF Tirana 1 — 2 Teuta Durrës mérkőzés szórakoztató volt, pláne a sok helyi szurkolóval az Air Albania Stadionban.

Első nap

Reggel a szállásomról a Rruga Reshit Çollaku utcán a Skanderbeg térre, a város központi helyére sétáltam.

Még 2016-ban a tér helyén egy hatalmas körforgalom volt, de mostanra nagy átépítéseken és fejlesztéseken esett át. A tér északi oldalán a Nemzeti Történeti Múzeum, délen egy szobor a nemzeti hősről, Skanderbegről, és keletre a Kultúrpalota található, amelyben az operaház, egy idegen nyelvű könyvesbolt és négy kávézó található (Albánia kávén él, bocsánat; kávén és cigin).

Tirana városnéző túra

Innen indultak a városnéző túrák reggel 10-kor. Kicsit aggódtam a sok ember miatt, de a Tirana Free Tour idegenvezetői igazi profik voltak, nyelv szerint (angol, spanyol és olasz) osztották szét az embereket, majd kisebb, kb. 15 fős csoportokat alakítottak.

Nem ez volt az első alkalom, hogy részt vettem ilyen túrán (például Oslo: jó, Koppenhága: nagyon rossz), de ez kiváló volt. Az idegenvezetőnk egy Bailey nevű kaliforniai volt (igen, pont, mint az ír likőr), és mindent tudott. Lelkes, és tájékozott minden történelmi, vallási vagy kulturális témával kapcsolatban, valamint menő volt, hogy még a legtrükkösebb kérdésekre is válaszolt. Jobb Tirana útmutatót nem fogsz kapni, Kivéve ezt a cikket, nyilván.

Ebéd után visszamentem, hogy készítsek néhány fényképet, és alaposabban megnézzek néhány dolgot. Nagyon tetszett a nagy, fehér beton piramis, amelyet eredetileg 1988-ban építettek, hogy múzeum legyen a hosszú ideig regnáló diktátor, Enver Hoxha számára. A rezsim bukása után különböző időszakokban konferencia központ, diszkó és buszállomás lett belőle. Most egy ifjúsági oktatási központ, és a tetőre felmászva jó kilátás nyílik a városra.

Blloku

Egy rövid sétára innen megtalálod a Checkpoint parkot, a Rruga Ismael Qemali és a Boulevard Dëshmorët e Kombit sarkán. Ez volt a Blloku néven ismert terület bejárata (a város háromszor öt blokkból álló szakasza, amely egykor a párt felsővezetőinek otthona volt, és most Tirana éjszakai életének központja), ahol megnézheted Hoxha villáját, egy pasztell színű épületet, amelynek erkélye most ironikusan egy KFC-re néz. A parkban megtalálható a Berlini fal egy szakasza, amelyet Németország adott Albániának, valamint néhány bunker.

Egy gyors kitérő a bunkerekről: Albánia tele van velük. Körülbelül 175,000 volt elszórva az országban a Hoxha invázió paranoiás időszakának tetőzésén; ebben a kis parkban is található belőlük kettő . Ez a kettő kicsi volt, csak négy ember férhetett el bennük szűkösen. Elég fura.

Colorful tank in TiranaSzínes tank Tiranában

A Titkos Megfigyelés Múzeuma és a Bunk’Art

Ezután a Titkos Megfigyelés Múzeumába mentem. A romantikus név elég ironikus, ha megnézzük mire használták az épületet: a tiranai polgárok titkos rendőrségi megfigyelésre, kihallgatására és kínzására használták ezt a helyet. Ha a kommunista rezsim alatt bármikor megfigyelés alatt álltál — és valljuk be, ilyen azért előfordult — minden információ innen jött. Most egy érdekes témájú, de unalmas kiállításokkal működő múzeum van itt, informatív, de elég száraz.

Kipróbálhatod alternatívaként a Bunk’Art 2-t. Egy — igen, kitaláltad — bunkerben található, és a rezsim áldozatairól szóló múzeum. Érzelmileg jobban megterhelt, nagyon őszintén mutatja be az albániai élet borzalmait (Albánia még a kommunizmus mércéje szerint is borzalmas volt), nem könnyű téma, kíméletlenül, ugyanakkor empátiával meséli el a sok-sok áldozat történetét.

Második nap

Az eredeti tervem az volt a második napomra, hogy a tengerpartra megyek, de ez kissé nehezebbnek és idegesítőbbnek tűnt (például buszra kell szállni, hogy eljuss a buszállomásra), ráadásul még nem végeztem a városnézéssel.

Tirana vára, templomok és a mecset

Elkezdtem visszafelé menni, Tirana várához. A gyönyörű Shëtitorja Murat Toptani sétálóutcán található, tele bárokkal, éttermekkel, fagylaltos standokkal, ajándékboltokkal és emberekkel, akik kézműves tárgyakat és festményeket árulnak, de hagyományőrző zenét is találunk itt. A várban néhány elegáns helyen ehetünk, ha akarunk, valamint egy van itt pár bolt, ahol bort, olívaolajat, csokoládét és hasonló dolgokat árulnak.

Betértem a Shën Pali (Szent Pál) székesegyházba, hogy megnézzem a kagylókból készült Teréz anya portrét (nem olyan giccses, mint gondolnád), a Krisztus Feltámadása ortodox templomot, majd, hogy teljes legyen a kör, az Et’hem Bej mecsetet. A három épület közül a mecset a legfigyelemreméltóbb — amikor az összes többi vallási épületet lerombolták a kommunisták, a mecset megmaradt a kifinomult természeti motívumok miatt, amik rá vannak festve. Ezek a falfestmények voltak a megmentői, mivel kulturálisan és művészileg tartották őket fontosnak, nem pedig vallásilag.

A nap nagy részét pihenéssel töltöttem. Betértem a Kultúrpalotában található idegen nyelvű könyvesboltba, és vettem néhány könyvet az albán történelemről, majd egyszerűen egyik kávézóból a másikba jártam, nem csináltam mást, mint olvastam és figyeltem a világot.

Mosque in TiranaMecset Tiranában

The Dajti Ekspres felvonó

Az egyik ilyen megállónál összefutottam egy lánnyal, akivel az előző napi túrán ismerkedtem meg. Christina-nak hívták, az Egyesült Államokból jött, de néhány hónapig Rómában tanult, és hozzám hasonlóan spontán jött Tiranába. Megemlítette, hogy fel akar menni a felvonóval, és megkérdezte, csatlakozom-e. Nem volt vesztenivalóm, úgyhogy miért ne?

Felszálltunk egy buszra (kék, 11-es számú, a Kultúrpalota mögötti térről indul; csak annyit kell mondanod a kalauznak, hogy hova mész, és ő jelezni fog, amikor le kell szállnod), és 25 perc és egy 40 ALL-os jegy után a Dajti Ekspresnél voltunk.

A felvonó nem olcsó — 1,400 ALL / 14 euró — és volt egy másik probléma is. A hirtelen ötlettől vezérelve megfeledkeztem arról, mennyire nem szeretem a felvonókat. Inognak, zörögnek és nagyon (nagyon!) magasan vannak a föld felett.

A 15 perces út incidens nélkül telt el, és egy hegycsúcson találtuk magunkat, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a völgyre, Tirana vadul terjeszkedett a távoli dombok felé, miközben a nap lement. Végül megérte, nagyszerű módja volt lezárni az utamat. Most már csak a visszaút volt hátra.

Viewpoint from the hill, TiranaKilátás a felvonóból

Mit és hol együnk Tiranában

Az albán konyhára nagy hatással van Olaszország, így sokféle pizzát, tésztát és tengeri ételt találsz, de hagyományos ételeket is, amelyek gyakran bárányból készülnek. Az első nap vacsoráját a Griffinben töltöttem, ahol az albán hotpotot próbáltam ki. Nem olyan volt, mint gondoltam (a hotpot nagyon más Angliában), de a bárány és a paprika soufflé tojással és sajttal olyan finom volt, mint amennyire váratlan.

A második napi ebéd ízletes szendvicsek és gyümölcslé volt a Noki napos kertjében a vár közelében, valamint egy bárányborda sült zöldségekkel a Juveniljában, a Bllokuban, a Rruga Sami Frashëri utcán.

Italokhoz a múzeummal szemben található apró kávéház jó választás lehet, míg a Rruga Sami Frashëri és a Bulevardi Gjergj Fishta sarkán található egy jó pár egyéb italozós hely, megfizethető áron.

Ha sört szeretnél, sok németet találsz — Paulaner, Erdinger stb., például a különleges koktélbárban is, a Radio Bárban — de, ha szélesebb választékra vágysz, próbáld ki a The Goat Gastro Pubot vagy a Local Kitchen and Beer Bart. Korçát (albán, nagyon alap lager) és Peját (Koszovóból, kicsit testesebb, de semmi különös) ittam, és rájöttem, hogy nagyjából ennyiből áll az albán sörkínálat.

Mikor menj Tiranába?

Az albán időjárás hasonló a dél-olaszországihoz, mivel mindössze 50 kilométerre fekszik az Adriai-tengertől. Április elején voltam, és minden nap 25 és 30 fok között volt a hőmérséklet.

Perfect sunset on a beautiful day in TiranaA tökéletes naplemente Tiranában

Általában október közepéig marad a szép idő, így a tavaszi és őszi átmeneti időszakok a legideálisabbak a látogatáshoz.

Nyáron, különösen a városban, nyirkos lehet, de a tengerpartok csodálatosak.

Mennyire drága Tirana?

Talán naivan azt gondoltam, hogy Tirana olcsó úti cél lesz, de nem igazán volt az.

A szállás nem volt túl drága, de az étel, ital és a belépők többe kerültek, mint vártam.

Másrészt, hogy mint említettem, a legtöbb ember készpénzzel fizet, nem kártyával, és az ATM-ek elég magas díjakat számítanak fel (a legkisebb/legkevésbé magas díjat a Unionbank gépei számították fel), ezért a legjobb, ha egyszerre nagyobb összeget veszel ki, és reméled, hogy kitart.

Helyi valuta: albán lek; 1 euró = 102 ALL

Kávé: 1,60 — 2 euró

0,5l helyi sör: 2,50 — 6 euró

Ebéd: 8 euró

Vacsora egy középkategóriás étteremben: 12 — 20 euró fejenként

Hostel egy éjszakára: 15 — 25 euró

3 csillagos hotel egy éjszakára: 30 — 60 euró reggelivel

NAPI KÖLTSÉGVETÉS (szállás nélkül): 60 — 80 euró

Így tölts el 48 órát Tiranában!

Ha kitörnél a városi nyüzsgésből, és olyan várost keresel, amelynek jó hangulata van, megvannak a maga különcségei és barátságosak a lakói, Tirana egy jó választás lehet számodra. Akár kiindulópontként is használhatod a tengerpart és a hegyek felfedezéséhez. Keresd meg a Kiwi.com oldalon és foglald le az utadat még ma!