A Kiwi.com útmutatója az éjszakai vonatokról Európában

Inspirációk utazáshoz

Az éjszakai vonatok néha a legjobb módját jelentik az európai utazásoknak. Itt megnézzük, hogyan kell foglalni, mire kell számítani, mit kell megjegyezni, és bemutatjuk a legjobb éjszakai hálókocsis vonatútvonalakat, amelyek a főbb európai városokat kötik össze

Nemrégiben úgy döntöttem, hogy Prágából Zürichbe utazom hálókocsis vonattal. Valójában nem egészen Zürichig; a cél az volt, hogy korábban leszálljak, és megpróbáljam egy nap alatt átsétálni Liechtensteint Joe haverommal (de ez egy másik történet). Mindkettőnknek ez volt az első alkalom, hogy hálókocsis vonaton utaztunk, és sokat tanultunk – a foglalási folyamattól kezdve a vonat elrendezésén át, hogy mire számíthatunk a szállás és a felszereltség tekintetében, milyen extrákat kapunk a pénzünkért, és persze, hogy mennyire jól alszunk. Íme a Kiwi.com útmutatója az európai éjszakai vonatokról.

Tervezd meg az útvonalat

Ez talán kézenfekvőnek hangzik, de amellett, hogy egyszerűen csak el kell jutnod oda, érdemes átgondolnod, mit szeretnél látni az út során. Egy Észak-Németországon átvezető útvonal például kevésbé látványos, mint a svájci Alpokon átvezető, és ezért kiválóan alkalmas éjszakai utazásra. Ez a módszer a távoli repülőterekkel rendelkező városok meglátogatásához is kiváló – miért repülnél Párizs Beauvais-ba (körülbelül 90 percre a várostól), ha közvetlenül a városközpontba is megérkezhetsz?

Körültekintően foglald le a jegyeket

A lehetőségek, amelyeket általában kaphatsz, a hálófülke, a fekvőhelyes vagy az ülőhelyes. A hálókocsi egy háromágyas, egy, két vagy három személyre foglalható hely; a fekvőhelyes egy hatszemélyes fülke, amelyben az ülések összecsukhatók, így egy hatágyas emeletes elrendezés jön létre; az ülőhely pedig… nos, az egy ülés, esetleg egy kicsit hátradönthető.

A hálókocsik számozása zavarosnak tűnhet. Általában hat, két-két fülkéből álló szett van; a párosított fülkéket egy vékony fal és egy összekötő ajtó választja el, amely általában zárva marad, de ha hatan foglaltak együtt, az ajtót ki lehet nyitni, így nem kell a folyosóra és vissza menni, hogy lássuk a barátainkat.

Hálóágyas vonatágy diagram - Kiwi.comA hálókocsik számozásának vizualizációja

Az ágyak számozása 11, 13 és 15, padlótól a mennyezetig az első fülkében, majd 12, 14 és 16 a szomszédos fülkében. Ezután következik a 21-es, 23-as és 25-ös, majd a 22-es, 24-es és 26-os. Egyes fülke (páratlan számok), egyes fülke (páros számok), kettes fülke (páratlan), kettes fülke (páros) stb. egészen a 62-es, 64-es és 66-os számokig. Tehát amint láthatod, a 31-es és a 35-ös ágy foglalása úgy tűnhet, hogy nem egy fülkében vagytok, de valójában igen.

Egyes járatokon a hálókocsifoglaláshoz egy normál ülés is jár, így a vonat fő részében is ülhetsz, és a hálófülkébe is bejuthatsz.

Csomagolj és készülj fel

Amikor hálóhelyes vonatra csomagolsz, győződj meg róla, hogy minden iratod kéznél van. Valószínűleg még a schengeni térségen belül is be kell majd mutatnod az útleveledet, mivel előfordulhatnak szúrópróbaszerű ellenőrzések.

Valószínűleg szükséged lesz a jegyed teljes változatára is, nem csak az alkalmazáson történő foglalásra. A teljes jegy tartalmazza az összes olyan adatot, amelyre a hálókocsik vezetőjének szüksége van ahhoz, hogy bejelentkezz, és kijelölje a fekhelyedet, ezért győződj meg róla, hogy kéznél van.

Érkezés és beszállás

Érdemes valamivel az indulási idő előtt megérkezni. Így bőven lesz időd megtalálni a vonatot és átesni a felszállással járó procedúrán. Mint már említettük, a hálókocsi különbözik a hagyományos ülőhelyes jegyektől, mivel nem lehet csak úgy felszállni; a hálókocsik menedzserének mindenkit egyenként kell ellenőrizni, ezért ne hagyd, hogy túl későn érj fel a vonatra.

Dávid a hálókocsis vonat priccsén ült - David SzmidtKözépső fekvőhely fent – itt az ideje egy kis pihenőnek és egy (kis) üveg Bohemia Sekt-nek — David Szmidt

A hálókocsi menedzserünk a České dráhyn, a cseh nemzeti vasúttársaságon, egy középkorú fickó volt, aki barátságos, talpraesett és vicces volt. Láthatóan nagyon élvezte az emberekkel való találkozást és a munkáját, és a jól begyakorolt beszéde tele volt szórakoztató anekdotákkal a korábbi ügyfelek problémáiról és arról, hogyan lehet ezeket a legjobban elkerülni. Azonnal felhúztuk a középső ágyat, hogy több helyünk legyen, rájöttünk, hogy nem tudjuk újra letenni, és szégyenlősen megkértük a menedzsert, hogy segítsen. „Ó, srácok!” mosollyal elmagyarázta, hogy van egy speciális kulcs, amivel ki lehet nyitni a falból, és hogy ne próbáljuk meg magunk leengedni, mert attól kell félnünk, hogy a fejünkre esik, „ami talán segít elaludni, de nem éppen akkor, amikor szeretnénk!”.

Joe és én a 22-es és 24-es ágyakat foglaltuk le, azzal a kikötéssel, hogy a fülkét magunknak tartjuk majd fenn. Így is volt, és a menedzser örömmel fogadta, hogy a középső ágyat lehajtva tartjuk, amíg mi ülünk és beszélgetünk estig – csak szólnunk kellett neki, amikor készen állunk a lefekvésre, és ő újra lehajtotta. Gondoltam rá, hogy csak a móka kedvéért elfoglalom a legfelső ágyat, de késő esti létramászással járt volna, és én nem erre készültem.

Szolgáltatások a vonat fedélzetén

Frankfurti szendvics és zsemle egy tányéron szószokkal a vonaton - Getty ImagesIlyen harapnivalóra számíthatsz, ha távolsági vonattal utazol Közép-Európában — Getty Images

A háromágyas berendezésedben a fülke legtetején lesz némi csomagtér, valamint mosdó, szemetes, tükör, néhány ruhafogas és a hozzá tartozó sín. Vannak konnektorok is, bár ezeket kissé kényelmetlenül elhelyezettnek találtuk (a telefonomnak például csak a mosogatóban volt az egyetlen hely, ahol bedugva elfért volna), de egy éjszakára teljesen megfelel.

A folyosó egyik végén van egy kis fürdőszoba, a másik végén pedig egy nagyobb, szintén zuhanyzós fürdőszoba. A zuhanyzó egy kaland, ahol zsonglőrködni kell, és megpróbálni nem elesni, mivel a víz csak akkor jelenik meg, ha megnyomsz egy gombot, ami azt jelenti, hogy nem ez lesz a legalaposabb mosakodás, amit valaha is nyújtottál magadnak, de jobb, mint a semmi.

Kapsz vizet és reggeli kínálatot is, ez utóbbihoz fél órával a megálló előtt fel is ébresztenek, ha még nem vagy ébren. Az menedzser megkérdezi, mit szeretnél reggelire – a mi választásunk tea vagy kávé, narancs- vagy almalé, majd édes (süteményes dolgok) vagy sós (kenyeres dolgok) ételek voltak. Felár ellenében van egy kis választék az esti ételekből, de az is jó, ha hozol magaddal.

Érkezés

A zürichi központi pályaudvar főcsarnokának belseje - Getty ImagesZürich főpályaudvar — Getty Images

Mint említettük, a megálló előtt körülbelül fél órával ébresztést kapunk a reggelivel, ami nagyon kedves, de én ki akartam próbálni a zuhanyzást (egyszer bármit kipróbálhatsz!), így kicsit korábban keltem.

Az is tényleg különleges dolog, hogy abszolút a célállomásod közepére érkezel. Ha nem is teljesen felfrissülve, de mindenképpen ébren és egy tisztességes reggelivel telve pattantunk le a vonatról, és csodáltuk az éppen munkába induló ingázókat. Időt nyertünk. Készen álltunk arra, hogy azonnal felfedezőútra induljunk.

Népszerű európai hálókocsis vonatútvonalak

Ha fontolóra vesszük, hogy éjszakai vonatot választunk, az egyik jó tanács, hogy jóval előre foglaljunk. Így olcsóbb lesz, és a népszerű útvonalak gyorsan elkelnek. Ezt szem előtt tartva, hová mehetnél?

Brüsszel-Berlin

A post shared by Kiwi.com (@kiwicom247)

Ez a vonat az Eurostarral összekötve (így Londonba is eljuthatunk) Amszterdamon és Rotterdamon keresztül közlekedik, mielőtt Észak-Németország alföldjein keresztül a fővárosba robogna.

Bécs-Párizs

A post shared by Kiwi.com (@kiwicom247)

Két hatalmas európai főváros találkozik itt, és az útvonal a 19. századi dicsőségükre emlékeztet. Az osztrák nemzeti vasúttársaság, az ÖBB számos közép-európai útvonalon közlekedik, így ezen az útvonalon is, mindkét irányban hetente háromszor közlekednek a vonatok.

München – Velence/Genova

Velencében mindenképpen barangolj be minden sarkot, és rejtett átjárókra és aranyos kis sarokutcákra bukkanhatsz.Münchenben elaludni, Velencében felébredni — Shutterstock

A Deutsche Bahn és az ÖBB is kínál Nightjet járatokat Észak-Olaszországba, akár Velence pompájába, akár Genova kikötővárosába, ahol reggeli átszállással elkaphatod a La Speziába vezető látványos járatot.

Hamburgból Koppenhágán keresztül Stockholmba

A post shared by Kiwi.com (@kiwicom247)

Ez a környezetbarát módja annak, hogy Észak-Európa legmenőbb és legzöldebb városait összekössük, ráadásul egy kellemes hop-on-hop-off útvonal. Emellett átszelhetjük a Dániát Svédországgal összekötő látványos hidat.

Budapest-Bukarest

A vonat a régi hegyi hídon halad - Getty ImagesA Budapestről Bukarestbe vezető vasúti útvonal a Kárpátokon keresztül vezet — Getty Images

Budapestről este 7 óra körül indulsz, és másnap ebéd előtt érkezel meg Bukarestbe. Miközben alszol a sík vidékeken, reggel egy gyönyörű, kora reggeli utazás után a Kárpátokon keresztül jutsz el úti célodhoz.

Nézd meg az éjszakai utazás lehetőségeit a Kiwi.com oldalon. Néhány népszerű útvonal: Párizs és Velence, London és Edinburgh, valamint Berlin és Prága.

Még több utazási ötletet és inspirációkat találsz a Kiwi.com Stories oldalán.